26 juli, 2024
billiga mobilabonnemang, spara pengar på lokalen eller anställa personal

Slimma företagets kostnader – tre tips

Ett nystartat företag, oavsett om det är ett handelsbolag, enskild firma eller ett aktiebolag, behöver hålla koll på sina kostnader. Spara och Placera ger dig idag tre tips i hur du håller de fasta kostnaderna på en acceptabel nivå: Hyran, personalen och billiga mobilabonnemang,

Billiga mobilabonnemang

Vi tar mobiltelefonen som exempel, men principen gäller alla kostnader av ”prenumerationstyp”. Det kan vara leasingbilen, faktureringsprogrammet eller streamingtjänster – avtala inte in dig i för stor kostym från start! Billiga mobilabonnemang finns det många varianter av – välj en sort som inte binder fast dig i två-tre år med en hög månatlig datamängd. För jag lovar dig, märker du att du behöver öka surfmängden i framtiden, så kommer telefonbolagen med glädje låta dig uppgradera till ett dyrare abonnemang. Känner du däremot att du har köpt för stor kostym från start, så kommer du få svaret ”computer says no” och får vänta in avtalstidens slut. På samma sätt som du garanterat jämför lån och andra finansieringsmöjligheter för företaget så måste du också noga jämföra alla poster på kostnadsidan.

Lokalen

Att välja rätt lokal för din verksamhet är av yttersta vikt! Det är så viktigt så du bör inte starta firman förrän drömlokalen blir din! Orsaken är att när du väl har flyttat in, och börjar få kunder, så är det ett stort och ofta dyrt arbete att flytta. Du blir med andra ord fast i din dåliga lokal.

Vad du driver för verksamhet har stor betydelse för ditt lokalbehov. Driver du butiksförsäljning så vill du ha en bra lokal där folk rör sig, för att få in strökunder. Är du en hantverkare som gör hembesök så vill du däremot inte sitta i centrum – du vill ha en lokal så att du på snabbaste sätt kan ta dig runt staden utan att behöva sitta i bilköer.

Är du en ”kontorsråtta”? Kanske optimal lokal för dig kan vara att hyra in dig på ett kontorshotell? Hyran per kvadratmeter blir såklart högre, men samtidigt delar du exempelvis på mötesrum, kontorsutrustning och kök med många andra företag. Och vem vet, bland dessa andra företag kanske du hittar dina första kunder!

Problemet med just lokaler är att du binder upp dig på ett långt kontrakt. I alla (nystartade) företag är det viktigt att hålla företagets fasta kostnader till ett minimum. Dina intäkter kanske inte bli så stora som planerat i början. Helt plötsligt så kanske du blir tvingad att ta ett företagslån för att täcka fasta kostnader! Detta är i allmänhet dumt – det är inget fel att låna, en det måste vara av rätt anledning och till rätt saker. Låna till investeringar är sällan en dum ide. Låna till löpande konsumtion (som en fast lokalkostnad är) är inte sunt.

Personalen

Akta dig för att anställa personal i början av ditt företagande. Och framför allt – anställ aldrig personal om du driver företaget som enskild firma! Varför? Jo personal kostar stora pengar i fasta kostnader när det går dåligt för företaget. Lönerna ska ut, oavsett om pengarna kommer in eller ej. Och arbetstagarens ställning på svensk arbetsmarknad är väldigt stark – det är helt enkelt ganska svårt att sparka personal i tid! Dessutom är personaladministrationen mer omfattande än man tror.

Vad är lösningen då, frågar du kanske dig? Jag behöver ju hjälp av Kalle och Pelle? Well, ett sätt är att anställa arbetskraften via exempelvis Frilans Finans eller Cool Company – företag som tar hand om all administration åt dig. I princip blir Kalle och Pelle egenanställda konsulter åt dig, och jobbar på timbasis i stället för fast anställda. Kör på den här lösningen tills du märker att du verkligen har behovet att heltidsanställa någon.

Ett annat sätt är att helt enkelt byta tjänster med något annat företag. I stället för att starta en byggfirma och anställa en snickare, en målare och en elektriker, så kanske ni ska vara tre separata företag som ansvarar för er egen verksamhet, men där ni hela tiden ser till att lägga så mycket arbete som möjligt på varandra? När ni sedan märker att samarbetet fungerar bra och affärsidén fungerar, först då är det dags att formalisera samarbetet och slå ihop företagen.