Kurs om kostnader: Att köra bil

Vad kostar det egentligen att köra bil

Bilen, vår kära statussymbol, kostar faktiskt väldigt mycket pengar. Det är inte bara drivmedlet som kostar, utan det är mycket kringkostnader också, många man ibland inte tänker på! Vad kostar det egentligen att köra bil?

Inom ekonomi så brukar man skilja på fasta och rörliga kostnader, och direkta eller indirekta kostnader, när man tittar på en investering eller produktion av varor eller tjänster. Jag tänkte vi kunde exemplifiera med bilkostnader i dagens lilla ekonomikurs.

Rörliga kostnader

När man tänker på vad det kostar att köra bil, så är det första man tänker på bensinpriset. Vårt bränslepris, oavsett om bilen går på bensin, Diesel eller el, är en löpande kostnad som beror direkt på hur mycket du kör bilen.

Däckbyten och annan service är beroende på hur mycket du kör, ju mer du kör desto mer slits bilen och ju mer kostar den i rörlig kostnad.

Kilometerskatt! Ja, det är ingen skatt som finns än, men räkna med att den kommer! Varför? Jo, när vår bilflotta går över från att vara bensindriven till att vara eldriven så försvinner en stor skatteintäkt för våra politiker att slösa på onödigheter. Och tro inte att politikerna kommer sluta slösa bort våra skattepengar. Nej, de kommer att beskatta bilåkandet, förslaget ligger på runt fem kronor per mil. Till att börja med…

Fasta kostnader

Bilförsäkringen är ett mellanting mellan fast och rörlig kostnad. Har man bil så är i alla fall trafikförsäkring en försäkring man måste ha. Till största delen är bilförsäkringen en fast kostnad, men det finns förvisso en liten rörlig del i den beroende på hur mycket du kör.

Fordonsskatten betalar du oberoende om du kör mycket eller litet – en typisk fast kostnad.

Bilbesiktningen kommer du inte undan, mellan 300-500 kronor per gång. En kostnad som är fast oavsett.

Finansieringskostnader. Hur har du köpt bilen? Kontant eller tagit lån? Räntekostnaderna på lånet är en fast kostnad

Direkta kostnader

Alla ovanstående kostnader är också direkta kostnader – kostnader som kommer direkt från användandet av bilen. Men det finns faktiskt några indirekta kostnader också för bilinnehavet!

Indirekta kostnader

Bilfinansieringens alternativkostnad: Du har köpt bilen för många sköna tusenlappar. Hade du i stället haft dessa pengarna på aktiemarkanden så hade du fått avkastning på dom. Denna missade intäkt kallas alternativkostnad och är en indirekt kostnad.

Gymkortet – ja,kanske! Hade du inte kört bil utan cyklat till jobbet, så hade du kanske inte behövt det där gymkortet utan fått motionen på köpet så att säga.

Äga bilen privat eller genom firman?

Vid årsskiftet 2020/2021 så kommer beskattningen på tjänstebilar att öka, och mest kommer den öka för elbilar. Elbilarna har ju tidigare haft sitt förmånsvärde sänkt med 10 000 kr per månad. Denna sänkning skall nu tas bort, och dessutom skall tjänstebilförmånen höjas med (troligen) 25%. Höjningen gäller dessutom gamla leasingavtal, inte bara nya. Degen ska in till staten som sagt…

Att ha tjänstebil blir kanske fortsatt ekonomiskt intressant, speciellt om du har lön som ligger vid vissa brytpunkter och är anställd i någon annans aktiebolag. Dock brukar de flesta små/egenföretagare dra hela förmånsvärdet från nettolönen i bokföringen. Skall dessa i fortsättningen dessutom plocka ut lika mycket i kontant ersättning så behöver firman fakturera betydligt mer än innan. Ta hjälp av en duktig revisor eller bokföringsspecialist för att ta beslut om du i framtiden skall äga bilen i firman eller privat. Det enda som är ”säkert” för framtiden är nämligen att skatterna enbart kommer att öka.