26 juli, 2024
Saker att tänka på när du ska köpa en begagnad bil

Köpa begagnad bil: Våra fyra bästa råd!

Spara och Placera har flera gånger tidigare skrivit om att bilkostnaderna är en mycket stor kandidat att titta på när det gäller att spara in på kostnader i privatekonomin. Men hur gör man då om man verkligen behöver en bil? Funderar du på att köpa en begagnad bil? Vi ger dig våra fyra bästa råd när det kommer till ekonomi kring bilköpet!

Vem har ägt bilen?

Det är väldigt viktigt att du kollar vem äger bilen. Dels är det ju såklart stor skillnad om bilen ägts av en 22-åring som man kan misstänka kört bilen hårt, eller en gammal tant som bara söndagskört med den. Det är också viktigt att den som säljer bilen verkligen är ägaren av bilen, så du inte riskerar bli utsatt för bedrägeri. Lita inte på någon som säger sig sälja bilen åt mormor – kräv att få träffa tanten i så fall. Viktigt som sjutton är också att du kollar upp så det inte finns några skulder kopplade till bilen. Sedan 2014 följer nämligen exempelvis parkeringsskulder, fordonsskatt och trängselskatt med bilen till nästa köpare! Det kan bli en mycket dyr bil om du inte kollar upp detta i förväg!

Elbil eller förbränningsmotor?

Om du ska köpa en ny bil, så ska du definitivt köpa en elbil. Punkt slut. Elbilar har framtiden för sig, förbränningsmotor har det inte. Andrahandsvärdet på nya förbränningsmotorbilar kommer rasa markant.

Men…

Nu var ju inte dagens ämne nya bilar, utan kring att köpa begagnad bil. När vi är mitt i ett tekniksprång som nu mellan el- och förbränningsmotorer, så kommer det komma ett ”överflöd” av mycket prisvärda bättre begagnade exemplar av den äldre tekniken. Bensinbilar med några få år på nacken, som fortfarande har många år kvar att tjäna sitt syfte, kommer du kunna få till ett relativt bra pris när alla ska ha ”det nya moderna”.

Vad är egentligen miljömässigt bäst?

Låt inte allt som skrivs i media lura dig: Det mest miljövetna är inte att alla bensin- eller Dieselbilar ersätts med elbilar! Det mest miljövetna är, sett ur en bils hela kretslopp, är att använda den fordonsflotta som finns tills bilarna är uttjänta. Vidare så ska rätt personer köra rätt sorts bilar. Om du kör mycket bil, och inte har så mycket pengar så du kan köpa en elbil, så ska du ha en förbränningsmotorbil som drar så lite bränsle som möjligt per mil.

Detta innebär också att om du bara kör lite bil, så är det miljömässigt bäst om du har en billig bil som drar mycket bränsle! Det låter såklart helt bakvänt – men det är sant! Om du kör lite bil, så är det bättre att du ska köpa en begagnad bil med hög bränsleförbrukning och låter bilarna med låg bränsleförbrukning användas av någon som kör mycket! För vår planet bryr sig bara om vad det totala utsläppet blir, inte vart det sker eller vem som släpper ut!

Totalekonomi – inte inköpspris!

Som vi var inne lite på ovan, så är det intressanta för dig egentligen inte prislappen på bilen, utan totalekonomin! Säg att du köper en bättre begagnad bensinbil för 120.000 kronor. Du uppskattar att bilen kommer hålla minst tio år till för dig. Det innebär att denna bil kostar dig 1000 kr i månad i fasta kostnader. Säg att du kör genomsnittligt mycket (1200 mil per år) dvs 100 mil i månaden så kan du enkelt räkna fram bränslekostnaden per år. Lägg till försäkring per år, reparationer och liknande. Har du inte sparat ihop pengar till bilen redan så får du även lägga till bilens lånekostnader. Excel är ett bra program att använda. Gör sedan samma övning med den andra bilen du funderar på att köpa, och jämför. Nu kommer du jämföra äpplen mot äpplen. Välj den bil som ger dig lägst totalkostnad per månad. Inte den som har lägst inköpspris eller finast färg!

Fotnot: Vi har bara diskuterat bilköpet ur ett ekonomiskt perspektiv. Någon annan får diskutera lufttryck i däcken och rosten i bjälkarna…