26 juli, 2024
företagsmäklare

Så hittar du den perfekta företagsmäklaren

Funderar du på ett köpa eller sälja ett företag? Då är det också möjligt att du är i processen att välja företagsmäklare. Denna artikel hjälper dig förstå vad som är bra att tänka på vid ett sådant val, och varför man överhuvudtaget tjänar på att anlita en mäklare.

Försäljningen av ett företag är en stor affär. Valet över vem som köper verksamheten kan också göra stor skillnad för framtiden. Det kan påverka beslutsprocesserna och utvecklingen av företagets värderingar och prioriteringar.

Viktiga egenskaper hos företagsmäklare

Dessa faktorer kan också till stor del påverkas av kvaliteten på mäklaren, speciellt eftersom försäljningen ofta kan vara en utdragen process. I snitt brukar en företagsaffär ta mellan 6 till 12 månader, beroende på verksamhetens storlek och plattform. På grund av sådana faktorer kan det vara svårt att veta vilken mäklare som passar bäst.

Nedan ger vi dig en överblick över varför en mäklare kan förbättra och maximera din affär, och vad som är viktigt att leta efter när ni ska välja företagsmäklare. Genom att fokusera på utveckling och erfarenhet kan ni se till att ni för förhandlingar med prisvärda resultat.

Varför anlita en företagsmäklare?

Att köpa eller sälja företag är som bekant en stor process, både intellektuellt, individuellt och för organisationen i sin helhet. Vare sig det är första gången eller femtonde gången kan det kännas extra tryggt att ha ett erfaret bollplank att dela idéer och processrelaterade frågor med.

Om inte annat kan det vara skönt att få hjälp att organisera pappersarbetet och tajmingen av försäljningen. Några av de saker som en företagsmäklare kan hjälpa till med är:

  •   Att föreslå och förhandla prissättning
  •   Avlasta försäljningsarbetet så att de vardagliga rutinerna inte skadas
  •   Erbjuda den senaste kunskapen kring försäljning inom ett ständigt utvecklande och förändrande online-landskap

Med en företagsmäklare vid din sida kan du känna dig säker på att den rättsliga processen framskrider som den ska, samtidigt som det ger en bättre förståelse av både det egna företaget samt dess marknad och konkurrens.

Vad utgör en bra företagsmäklare?

Det kan vara svårt att välja mäklare bland det stora utbudet som numera finns tillgängligt. Det som är viktigt att tänka på är att hitta en mäklare som förstår ditt företags bakgrund och dess marknad – till exempel skiljer det sig mellan digitala plattformar och fysiska företag.

Kunskapsbredd och spets

Den optimala mäklaren är den som både har bredd och spets bland sina klienter, så att de kan ge många perspektiv i rådgivningen. Till exempel, det är bra om mäklaren har erfarenhet av liknande organisationer, speciellt om ditt företag har en tydlig nisch. Men det är också viktigt att mäklaren har jobbat med andra slags branscher så att de förstår marknaden och kan ge er fler utvecklingsalternativ.

Fokus på tillväxt och utveckling

Hand i hand med argumentet ovan så är det viktigt att mäklaren har ert bästa intresse i fokus, nämligen utveckling och tillväxt. Ofta är dessa faktorer anledningen till att man väljer att ge sig in i företagsförsäljning över huvud taget. Därför är det extra viktigt att du får en konsult som kan många olika utvecklingsvägar, genom innovativ analys av både företaget och marknaden.

Värderingar och tillit

På ett mer personligt plan är det viktigt att hitta en mäklare som har liknande värderingar och tankar kring hur processen ska gå till. Att välja en företagsmäklare som du har förtroende för är viktigare än prestigefyllda mäklare.

Ett sätt att hitta mäklare med liknande värderingar är genom att se vilka andra verksamheter som mäklaren har jobbat med innan. Är det branscher som du känner till? Har de liknande värderingar som dina?

Att välja mäklare är lika viktigt som att välja vem ni gör affären med. Genom att fokusera på verksamhetens värderingar och prioriteringar visar du själv vägen till framtiden.