26 juli, 2024
ehandel: Vilka är de bästa produkterna för e-handel?

Bra produkter för e-handel

Vi på Spara och Placera tycker det är viktigt att stödja fysiska affärer, och handlar därför inte så mycket online. Annars väntar tyvärr butiksdöden även i Sverige. Men, det finns helt klart vissa produkter som passar bättre för e-handel än att leta upp i fysiska butiker.

Böcker

Även om vi går till den lokala boklådan när vi ska köpa den senaste Jan Guillou-romanen, så kan en fysisk bokhandlare omöjligen ha all litteratur. Speciellt facklitteratur är väldigt smidigt att köpa från Bokus eller Adlibris. Även begagnade böcker hittar man lätt på nätet på exempelvis Amazon. Har man ett specialintresse så kan man hitta väldigt obskyra böcker bara en Googling bort.

Färgpatroner

Vart fjärde-femte år är det dags att köpa ny färgpatron till vår snart 15 år gamla skrivare. Går man till handeln så lagerför de inte så gammal förbrukningsmaterial. Via e-handel kan man däremot hitta dessa billigt – ibland i original från exempelvis HP eller Canon, men oftast så kallade ”kompatibla patroner”. Dessa är patroner till skrivaren som är tillverkat av ett annat företag än originaltillverkaren. De fungerar oftast lika bra, men till betydligt lägre pris.

Digitala produkter

Ingen tänker väl tanken att gå till en fysisk butik för att köpa en digital produkt? Det kan vara ett nedladdningsbart spel, film, musik, ljudböcker, pdf-böcker och liknande. Inte minst för miljöns skull bör vi konsumera så mycket som möjligt helt digitalt, utan att gå omvägen via den fysiska världen, när det handlar om denna produktkategori. Våra barn kommer undra vad en CD-skiva är för något. Kanske något man använde som spegel eller julgranspynt när farfar var ung?

Produkter passande för e-handel

Vad har alla (ovanstående) produkter gemensamt som gör att de passar för e-handel? Jo:

  • Lätta att beskriva – det finns ingen kvalitetsskillnad från pryl till pryl. Att sälja exempelvis samlarföremål som gamla frimärken eller mynt går såklart på nätet, men då måste varje enskilt föremål fotograferas och beskrivas, vilket tar tid. Och tid = pengar.
  • Lätta att skicka – som minimum ska produkten inte vara ömtålig. Att sälja en kristallvas på nätet får alltså bort, av lätt förstådda skäl.
  • ”Stickiness” – du vill sälja produkter där kunderna återkommer till dig gång efter gång. Det vill säga i princip förbrukningsvaror. Den största kostnaden du har är nämligen nykundsanskaffning, och att få kunden att använda sitt kreditkort eller onlinekredit hos just dig. Säljer du då kristallkronor, så kommer kunden återkomma noll gånger till dig. Jämför det med ovanstående böcker och skrivarpatroner – vi återkommer gång på gång till säljaren när det är dags att fylla på.

Vad innebär det här då? Vad skulle vi själva sälja på nätet om vi var tvugna att bygga ett företag? Vi har diskuterat lite emellan oss, och kommit fram till den optimala produkten – strumpbyxor! Dessa tar ”ingen” plats, så lagerhållningen kan skötas hemma. Produkterna kan skickas i vanligt kuvert utan att gå sönder. En nöjd kund lär återkomma gång på gång, då produkten är en förbrukningsvara. Slutligen är produkten lätt att beskriva.