26 juli, 2024
företagsprofilering

Företagsprofilering och sponsring

Golfbollen eller reklampennan med företagstryck är klassiska produkter inom företagsprofilering. Men vad finns det för bättre prylar att ge bort? Och hur funkar egentligen sponsring? Spara och Placera reder ut begreppen!

Lösa ett problem

Att synas med sitt företags logotype på en ”pryl” kan vara ett väldigt effektivt sätt att marknadsföra sig. Det kan också vara näst intill bortkastade pengar! Om vi tar den logotypebeklädda golfbollen som exempel, så är det en väldigt ”hit-or-miss produkt”. Träffar du rätt och mottagaren är en golfspelare (och om du dessutom prickar hans favoritgolfboll) så kan han bli väldigt nöjd med den. Men troligen så trycker du din logga på en boll som golfspelaren inte föredrar. I så fall kommer gåvan bara ligga och skräpa i något hörn. Troligast är dock att mottagaren inte ens spelar golf, varför bollarna aldrig kommer till användning.

Kan vi i stället hitta produkter som är billiga, som används ofta, och som faktiskt löser ett problem? Kan andra personer samtidigt se produkten, det vore ju optimalt!

Plastpåseskatten eller Covid-19

Det finns inte en människa som inte är sur just nu på att behöva betala en hutlös skatt på plastpåsarna i mataffären. Tryck upp tygpåsar med företagslogga! Du löser kundens problem. Han får en positiv tanke om ditt företag varje gång han handlar. Din företagsprofilering blir en positiv upplevelse flera gånger om, och andra personer på stan kommer se ditt företags logga när det handlas mat.

En annan sak som skulle kunna lösa en kunds dagliga problem är att trycka upp ditt företags logotype på små bärbara handspirtflaskor. 5-10 ml blir nog lagom att ha i fickan. Kunderna kommer bära med sig denna dagligen. Ditt varumärke kopplas ihop med säkerhet och att du bryr dig om kundens välbefinnande.

Företagsprofilering genom sponsring

Företag får ofta förfrågningar från föreningar eller event om sponsring. Tacka inte slentianmässigt nej (eller ja). Att sponsra ett evenemang eller en klubb kan vara ett mycket bra sätt att synas med sitt varumärke. Om man gör det på rätt sätt! För att sponsring ska vara avdragsgill så krävs det enligt Skatteverket att den innefattar en direkt motprestation. Kan du bokföra sponsingen som reklam, utveckling, personalkostnad, marknadsföring eller forskning så är den troligen avdragsgill och du kan då även dra av momsen.

Tacka därför inte bara ja till att få synas på arenan med din logotype på en skylt eller klistra på en bil. Förhandla dig till att du ska få möjligheten att dela ut dina reklampåsar eller handspritflaskor till varje besökare på tävlingen eller mässan. Och du – gör du det hela helt rätt så kan du kanske till och med se det hela som en försäljning! Vad sägs om att förhandla med sportklubben du sponsrar att få trycka upp deras logotype på ena sidan av kassen och din egen på andra sidan? Helt plötsligt så kan du nog till och med sälja kassen på matcherna. På så sätt kan du få betalt för att synas!